پایان ترس از نوشتن | رادیو نویسندگی-11

پایان ترس از نوشتن | رادیو نویسندگی-11

 در این قسمت از پادکست رادیو نویسندگی می‌شنوید:

دانلود

رادیو نویسندگی-پادکست

در این قسمت از برنامۀ دربارۀ این دغدغه‌های شما صحبت شده است:

فاطمه:

من مترسم
دلیلش را نمی دانم فقط میدانم که می ترسم

عصمت:

یادم نیست تو این پست بود یا یه جا دیگه گفته بودم مشکل من برا نوشتن سانسور زیاده مخصوصا خود سانسوری. خیلی بالا و پائین میکنم تا دو کلمه بنویسم. در کل وسواس زیاد باعث میشه بعضی وقتا از نوشتن طفره برم

مهتا

دستم خسته میشه و داعم منتظر تموم کردنم

برخی از عناوین مطرح‌شده در برنامه:

ترس از نوشتن

آزادنویسی چیست؟

هزینه‌های خوب نوشتن

اهمیت تمرین روزانه

نوشته‌های بی‌تکلف

 

چند پیشنهاد برای مطالعۀ بیشتر: مدرسه نویسندگی | نقشه راه نویسندگی | تولید محتوا | کپی رایتینگ | معرفی کتاب | کلاس‌ها و دوره‌ها | دانلود رایگان کتاب نویسندگی آنلاین 
شاهین کلانتری در مدرسه نویسندگی | تلگرام | اینستاگرام | توییتر | ویرگول | لینکدین

4 پاسخ

  1. سلام استاد.وقت بخیر.یه سوال دارم.و اون اینه که آیا میشه تمرین آزاد نویسی رو درباره موضوع داستان بیست هزار کلمه نوشت. برای منی که اولین باره میخوام یک داستان بلند بنویسم و هیچ پس زمینه ای ندارم ازش جز یک طرح کلی،همین نوشتن در مورد موضوع داستانم هم یک جور آزاد نویسی نیست؟

    1. سلام طوبی عزیز
      بله، خیلی هم عالی و خوبه. همین کار رو بکنید.

  2. سلام بر شاهین جان عزیز
    ممنون که همواره با بیان بموقع نکات و یافته های ارزشمند
    راهنمای علاقمندان به فن و هنر شریف نویسندگی هستین .

    به نظرم آمد در ادامه صحبت های شما ” اقتباس ” را معرفی کنم .
    یکی از روش های نوشین نوشتن که میل به آفرینش های ادبی و آفرینش های علمی در هر حوزه ای را در نویسنده ایجاد می تواند بکند اقتباس است .
    این اقتباس یکی خاصیت خوب دارد
    و آن این است که
    چون قبلا اثر یک بار سالهای پیش توسط نویسنده یا شاعر و نمایشنامه نویسی دیگر آفریده شده است ترس را کم تر می کند.
    بنا به تعریف اراده شده در ویکی پدیا :
    بازآفرینی یا اقتباس آن است که
    هنرمند با الهام گرفتن از اثری کهن،
    دست به آفرینشی دوباره بزند
    و اثر اولیه را به گونه‌ای دیگر بیافریند.
    در واقع، اثر جدید، دقیقاً همان اثر اولیه نیست
    بلکه تنها رگه‌هایی از اثر اولیه در آن دیده می‌شود.
    پایه و اساس بازآفرینی، تخیل است
    و اثر بازآفریده، اثری است مستقل، تازه و بدیع.
    در بازآفرینی می‌توانیم از هر زاویه‌ای که بخواهیم وارد شویم
    و ساختمان اثر را به کلی در هم ریزیم.
    تفاوت بازنویسی و بازآفرینی نیز در همین نکته است .
    با استفاده از فنون اقتباس می توان از روی شعری که دوست داریم با کمک عناصر داستان نویسی ، داستانی خلق کرد .
    از روی داستان فیلم نامه نوشت .
    از روی یک اثر ادبی منثور شعری سرود .
    فیلم یا کارتونی را که دیده ایم
    و در ذهن و روح مان اثر گذاشته
    با افزودن یک یا چند عنصر داستانی به گونه ای جدید روایت کنیم .
    داستانی را با داستان دیگر در آمیزیم .
    داستانی خارجی را بومی سازی کنیم .
    داستانی ایلیاتی را با داستانی شهری در آمیخته و اثری جدید خلق کنیم .

    استفاده از اقتباس می تواند سالهای سال خوراک کارگاه نوشتن ما را تامین کند .
    برایت فراوانی سلامت و برکت آرزو دارم شاهن عزیز

    1. پیشنهادت فوق‌العاده عالی و مهم و مفیده پرویز جان.
      چه خوب که این موضوع رو برای دوستان طرح کردی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *